Naar Nieuws

Summer School UWV-Cliëntenraad groot succes

Nieuws - 01 september 2016

Cliënten van UWV kunnen via de Cliëntenraden meepraten en meedenken over de door UWV geleverde dienstverlening. RadarVertige verzorgt de komende vier jaar alle vaardigheidstrainingen om de leden van die regionale Raden zo goed mogelijk te laten functioneren. Omdat de zomerperiode voor de Cliëntenraden een rustige tijd is, leek het RadarVertige en UWV een goed idee om wat ruimte voor rust en reflectie in te lassen. Cliënten konden zich tijdens de Summer School 2016 aanmelden voor verschillende trainingen om aan hun eigen ontwikkeling te werken. De eind augustus afgesloten bijeenkomsten bleken een doorslaand succes. De trainingen zaten ook in no time vol, terwijl het bij sommige districtsraden wel drie maanden kan duren voordat er een gezamenlijke datum is gevonden waarop iedereen beschikbaar is.

Opleidingstrajecten Regionale Cliëntenraden

In de regionale Cliëntenraden van UWV zitten de klanten van het UWV, dus mensen die zelf ook een baan zoeken of uitkeringsgerechtigd zijn. Zij vertegenwoordigen alle andere UWV-cliënten in hun regio. Dankzij de aangeboden trainingen kunnen zij hun ‘collega-cliënten’ optimaal vertegenwoordigen. RadarVertige stelt in samenspraak met de verschillende Raden een passend opleidingstraject samen. Het aanbod kan per district variëren. Bij de ene Raad staat bijvoorbeeld Doelen stellen centraal, terwijl een ander district wil focussen op Contact met de achterban.

Waardevolle kruisbestuiving

Krachtig communicerenDe Summer School was op basis van open inschrijving, dus persoonlijk en niet districtsgebonden. Het was juist die opzet waar de deelnemers zo enthousiast over waren. De kruisbestuiving werd als zeer waardevol ervaren. Een veilige omgeving om ideeën te delen, buiten de gebruikelijke context van hun eigen Raad. Iedereen vond het bijzonder prettig om ervaringen uit te wisselen en daarin de verschillen en overeenkomsten te herkennen. Om vervolgens ook samen oplossingen te verzinnen voor aangedragen problemen.

Blijvend aanbod?

Eind augustus is de Summer School 2016 afgesloten met de training Krachtig communiceren. Eerder waren Effectief vergaderen, Persoonlijke effectiviteit, Besluitvorming en Assertiviteit aan de orde gekomen. De reacties van de deelnemers weerspiegelen het succes van deze eerste Summer School. “Waarom is dit nooit eerder aangeboden?” Trainer Marivonne de Groot was aangenaam verrast door de geestdrift bij de deelnemers. “Er gingen direct stemmen op om deze opzet standaard naast de gewone groepstrainingen aan te blijven bieden. Een goed idee, omdat het een gerichte aanvulling is op de bestaande trainingsinterventies en daarmee bijdraagt aan het functioneren van de individuele leden.”

Meer weten?