Hoe ga jij om met agressie?

Hoe ga ik om met agressie? Dat is een vraag die veel mensen zichzelf stellen omdat ieder mens wel eens met agressie, intimidatie, bedreiging of fysieke agressie te maken krijgt. Wij helpen je op weg met uitleg en tips over agressie en hoe jij daarmee kan omgaan. We delen hier een deel van onze trainingen. In de trainingen gaan we dieper in op elk onderdeel, maar vooral laten we jou oefenen met de verschillende situaties.

Eerst gaan we praktisch in op het herkennen van verschillende niveaus van agressief gedrag die elk een aanpak vragen om de agressie te de-escaleren. Daarna gaan we in het op belang van jouw grenzen stellen. Afsluitend gaan we nog iets meer de diepte in en komen we bij de basis van omgaan met agressie. Namelijk bewust vs onbewust gedrag. Dit doen we omdat impulsieve reacties vaak escalerend werken, terwijl wij je willen helpen om de situatie te de-escaleren.

Vijf gedragsniveaus van agressie

In de film lichten we de vijf gedragsniveaus uitgebreider toe. Deze gedragsniveaus zijn belangrijk om te herkennen, dus bekijk de film goed.

De gedragsniveaus zijn:

  • Emotie
  • Emotie
  • Emotie
  • Agressie
  • Agressie

Grens trekken bij agressie

Een grens trekken laat je zien dat je bepaald gedrag niet accepteert en dat er met bepaald gedrag niet bij jouw te halen valt. Deze grens bepalen kan je zelf doen, je kan het ook afspreken met jouw collega’s zodat iedereen dezelfde gedrag heeft. Persoonlijk is het het belangrijkste om een grens te trekken wanneer jij bij jezelf aanvoelt dat jij de controle over het gesprek begint te verliezen.

Assertiviteit kan je leren  Boek nu een training Assertiviteit.

Voortgang stoppen als het gesprek op inhoud even niet kan

Een gesprek voer je, zeker in professionele zin, vaak met een doel. Je wilt, het liefst samen met de ander iets bereiken. Daarvoor moet je vaak ook de inhoud in. Als je merkt dat het inhoudelijke gesprek vanwege emoties of agressie niet kan, probeer het dan ook niet. Stop de voortgang van het gesprek omdat het zinloos is om verder te gaan. Het kost jouw tijd en je loopt het risico dat de emoties escaleren.

Bewust vs onbewust

Weet je wel wat je doet? Dat vraag jij je wellicht af over degene die jij als emotioneel of agressief ervaart. Maar vaak zal jij ook in meer of mindere mate de controle verliezen. Zonder dat je het doorhebt reageer je impulsief in plaats doordacht voor de situatie die plaatsvindt. In jouw brein zit een trigger waardoor jij niet bewust reageert.

Op het werk

Aard van het werk bepaalt mede wat agressie is en hoe je kan reageren. Je kan je voorstellen dat een handhaver in de binnenstad van Nijmegen met meer agressie te maken krijgt dan een telefoniste bij een goed doel.

  • Agressie aan de telefoon: dit is doorgaans verbaal, maar in extreme gevallen, bijvoorbeeld wanneer er geld in het spel is kan het oplopen tot bedreiging of zelfs dat de klant opeens voor de deur staat. Zelfs voor het huis van de telefoniste.
  • Agressie op huisbezoek: medewerkers van energie maatschappijen, bezorgers, mensen in de zorg of woningcorporaties komen ook bij mensen thuis. In huis zelfs. Hierdoor kunnen ze kwetsbaarder zijn als ze de pech hebben bij een boze klant in huis te staan.
  • Agressie in de zorg: zorgmedewerkers staan voor een bijzondere uitdaging omdat de mensen waar zij mee werken vaak emotioneel en impulsief kunnen handelen. Dit vraagt om een andere houding en andere grenzen dan in andere situaties.

Oefen!

Omgaan met agressie moet je oefenen om er beter in te worden. Download hier een oefening die je met een vriend of collega doen. Het duurt ongeveer 15 minuten. Neem het ook op op video zodat je jezelf kan beoordelen.

 

 

1 2