Naar Trainingen

Hoe word je een blauwe banaan?

Hoe creëer je als organisatie unieke kernvaardigheden en onderscheidend vermogen? Ofwel: waar blink je als organisatie in uit? Waarom zou de klant voor jou of jouw organisatie als dienstverlener kiezen? Of je nu werkt in de profit sector of in de non-profit sector, deze vragen zijn voor iedere dienstverlener relevant. Sterker nog: deze vragen gaan over de kern van jouw bestaansrecht als dienstverlener. Want als je hier zelf geen goed antwoord op hebt, hoe kan je dan van de klant verwachten dat deze voor jou kiest? In deze 2-daagse training maak je kennis met de principes van de blauwe banaan: hoe zorg je ervoor dat je je onderscheidt van de rest?

Opleidingsduur

2 losse dagen met 2-3 weken ertussen

Doelgroep

Professionals en leidinggevenden die het onderscheidend vermogen van de dienstverlening willen vergroten

Onderwijsvorm

Standaard, Standaard-Maatwerk of Maatwerk

Aantal deelnemers

Minimaal 6, maximaal 12

Locatie

Amsterdam, Utrecht, In company

Prijs per deelnemer

€ 1.175 excl. btw

Resultaat

  • Je kent de belangrijkste uitgangspunten voor dienstverleners. Je kent verschillende waarde-proposities en hebt inzicht in het dienstverleningsproces.
  • Je maakt kennis met een krachtige methode voor het ontwikkelen van onderscheidend vermogen. Deze bestaat uit de onderdelen Behoefte, Belofte, Beleving en Bewijs.
  • Je weet wat deze vier onderdelen stuk voor stuk inhouden en hoe ze met elkaar samenhangen.
  • Je weet hoe je de Behoefte voor jouw dienstverlening goed in kaart brengt en hoe je komt tot strategische keuzes in dit opzicht.
  • Je kent het belang van een passende en onderscheidende Belofte en weet deze voor jouw eigen dienstverlening te formuleren.
  • Je weet hoe je jouw klanten een Beleving kunt geven die past bij de Belofte die je als dienstverlener doet.
  • Je weet hoe je kunt zorgen voor overtuigend Bewijs waarmee je jouw klanten laat zien dat je jouw Belofte waarmaakt.
  • Je hebt een Plan van Aanpak gemaakt voor het ontwikkelen van unieke kernvaardigheden en onderscheidend vermogen.

Aanpak

De training begint al voordat de training begint: je maakt vooraf digitaal kennis met de trainer en ontvangt een voorbereidingsopdracht en prikkelende ‘Learning Chunks’ in de vorm van korte filmpjes, kleine experiment-opdrachten en praktische checklists. Het programma bestaat uit 2 losse dagen. De training heeft het karakter van een workshop: interactief met een hoog ‘doe-gehalte’. Veel actie, uitzoeken, ordenen, sparren, aanvullen en aanscherpen. Je maakt kennis met de methode van de Blauwe Banaan en gaat hiermee al tijdens de trainingsdagen direct aan de slag. Tijdens het programma wisselen korte inleidingen, plenaire discussies, groepsopdrachten en individuele opdrachten elkaar in hoog tempo af. Rode draad is de methode van de Blauwe Banaan. Het eindresultaat is een concreet Plan van Aanpak waarmee je in je eigen praktijk aan de slag kunt om als dienstverlener een Blauwe Banaan te worden. Als naslagwerk ontvang je een exemplaar van het boek ‘Blauwe Bananen’ van Wouter de Vries en Thiemo van Rossum.

Inhoud

Tijdens deze interactieve, tweedaagse training ga je aan de slag met de volgende onderwerpen:

  • Uitgangspunten voor dienstverlening
  • Creëren van onderscheidend vermogen
  • Identificeren van de Behoefte aan jouw dienstverlening
  • Formuleren van een onderscheidende Belofte voor jouw dienstverlening
  • Creëren van een passende Beleving bij jouw dienstverlening
  • Zorgen voor overtuigend Bewijs voor jouw dienstverlening
  • Plan van Aanpak voor vertaling naar je eigen praktijk

Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief!

Meer weten?