Naar Trainingen

Oplossingsgerichte gespreksvoering in uw praktijk

Training

Bij oplossingsgerichte gespreksvoering kijken we bij een probleem juist naar wat er wél goed gaat en zoeken we naar hypothetische oplossingen. Weerstand bestaat niet, omdat het om de doelen en de motivatie van de klant gaat. De klant als expert vindt zelf de oplossingen, die dan passend en blijvend. Het is een respectvolle, effectieve, en snelle benadering die ervoor zorgt dat mensen anders tegen hun situatie aan gaan kijken en op eigen kracht in beweging komen.

Opleidingsduur

Training 3 dagen Doorlooptijd 1-6 weken

Prijs per deelnemer

€ 1.043,05

Doelgroep

Professionals met klantcontact

Locatie

Amsterdam en in-company

Onderwijsvorm

Maatwerk groepsopleiding Standaard groepsopleiding

Resultaat

Wat leren deelnemers aan de training Oplossingsgerichte gespreksvoering?

  • Focussen op de mogelijkheden en krachten van de ander en die via gesprekken verder versterken;
  • De principes van oplossingsgericht werken in kleine interventies toepassen;
  • Zien en gebruiken wat er werkt in een specifieke situatie;
  • Effectief luisteren;
  • Anderen tot betere oplossingen laten komen;
  • Stimulerende feedback geven.

Aanpak

Tijdens de training behandelen en oefenen we de basisprincipes, interventies en gespreksvaardigheden van het oplossingsgerichte model. Deelnemers leren ermee te werken met behoud van hun eigen persoonlijke stijl. Naast een beknopte theorie-overdracht bestaat de training met name uit ervaren door te doen en te oefenen.

Inhoud

  • Geschiedenis, theorie en uitgangspunten van oplossingsgericht werken.
  • De kracht van taal: verschillen tussen oplossingsgericht en probleemgericht communiceren.
  • Basishouding: erkenning geven en veranderwensen bevragen.
  • Toepassen basistechnieken: onder meer re-dirigeren gespreksvoering, cirkel-techniek, doelverhelderende vragen stellen, schaalvragen, wondervraag, stellen van relatievragen, zoeken naar uitzonderingen, aanwezige competenties versterken, constructieve feedback geven en huiswerktaken afspreken.
  • Bespreken van ervaringen uit de praktijk en oefenen met lastige, veel voorkomende situaties en vraagstukken.

Onze opleidingsadviseurs

Wij denken graag mee met de vraagstukken rondom bemiddeling en coaching.

1 2