Naar Nieuws

Veilig ambulant werken

Nieuws - 08 augustus 2017

De tegenwoordige jeugd- en gezinswerkers gaan steeds vaker op huisbezoek. Deze zogenoemde ambulante manier van werken betekent dat ze minder vanuit een voor hen vertrouwde omgeving zoals kantoor werken. Een ontwikkeling die vraagt om een heroriëntatie op het gebied van met name de veiligheid.

Whatsapp

Het lijkt zo makkelijk, even via Whatsapp een afspraak verzetten als je bij een cliënt op huisbezoek gaat. Maar er zit wel een addertje onder het gras. Want juist bij ambulante hulpverlening is het van cruciaal belang dat collega’s altijd weten wáár je aan het werk bent. En daar gaat het nou net mis bij zo’n achteloos, rechtstreeks met de cliënt afgestemde verandering. Buitengewoon flexibel en klantgericht natuurlijk, maar ondertussen dreigen we wel onze eigen veiligheid te vergeten.

Zichtbaar en bereikbaar

Dat alles past in de tendens dat de professional vandaag de dag veel zichtbaarder en bereikbaarder is. Dat kan heel prettig zijn voor de cliënt, maar de binnen een organisatie geldende afspraken en protocollen blijken niet te zijn mee veranderd met deze nieuwe verhoudingen. Als organisatie en als afdeling moet je daarover sluitende afspraken maken en protocollen opstellen.

Oude situatie

Vrijwel alle bestaande afspraken stammen nog uit de oude situatie. Er zijn regels opgesteld voor lastig gedrag en agressie op de werkvloer, in de spreekkamer, op groep of via de telefoon. Maar de meeste organisaties hebben de invulling voor vergelijkbare, ambulante situaties nog niet op orde.

Veiligheid

Teams moeten gezamenlijk nadenken hoe ze de veiligheid van hun ambulante jeugd- en gezinswerkers sluitend kunnen maken:

  • Wat delen we?
  • Welke risico’s kunnen we benoemen?
  • Welke normen stellen we vast?

Gevaarlijke situaties

Eigenlijk is het best gek. Professionals weten dondersgoed met welke agressie ze te maken kunnen krijgen, maar laten zich bij hun ambulante werk toch nog te vaak overvallen door gevaarlijke situaties. De eerste stap om dit te veranderen is door henzelf te confronteren met de risico’s en ze te laten bedenken hoe het veiliger kan. En natuurlijk door organisaties te wijzen op hun verantwoordelijkheden en de manieren waarop ze hun medewerkers zo goed mogelijk kunnen beschermen.

 

Dit bericht is tevens verschenen als blog op Binnenlands Bestuur.

Contact